Elva Frya – bærekraftig transport Frya danner grense mellom Ringebu og Sør Fron. Jeg tok bildet i mai rett nedenfor Bersveinshølen der Peer Gynt stevnet arrrangerte danse- og musikkforestillinger for få år siden. Vi ser kraftstasjonen som ble nedlagt på femti-tallet og lengre ned litt av den gamle riksvegbrua. Den gamle ferdselsvegen, Pilegrimsleia, krysser Frya ved Kvernflaten høyere oppe i elva. Frya var fløtningselv for skogbruket i Venabygda og på Fron. For fjellbygdene var elvene svært viktige transportårer og de la grunnlaget for skogbruket. Yrket som fløter var høyt respektert, men farefullt. Nå har lastebiler overtatt tømmertransporten. Fotografert 13. mai 2018 med Fuji X T20 kamera. Lars Vendelboe Tvete.

Gjestefotograf Liisa Leesment

Har studert på Oslo Fotokunstskole, jobbet mange år i skole- og barnehagefoto bransjen.
Er en kreativ sjel med godt øye for detaljer. Frilanser med hovedfokuset på portretter, bryllup, bedriftsfoto, eventer, interiør- og stemningsbilder.

“The sun never knew how great it was until it hit the side of a building.” - Louis Khan Bildet er tatt i Bjørvika i Oslo på senhøsten 2017, rett etter solnedgangen. Operahuset er veldig inspirerende å fotografere, særlig for dem som lar seg fascinere av arkitektur, rene linjer og symmetri.
“The sun never knew how great it was until it hit the side of a building.” – Louis Khan Bildet er tatt i Bjørvika i Oslo på senhøsten 2017, rett etter solnedgangen. Operahuset er veldig inspirerende å fotografere, særlig for dem som lar seg fascinere av arkitektur, rene linjer og symmetri.

Lars Tvete

Elva Frya – bærekraftig transport Frya danner grense mellom Ringebu og Sør Fron. Jeg tok bildet i mai rett nedenfor Bersveinshølen der Peer Gynt stevnet arrrangerte danse- og musikkforestillinger for få år siden. Vi ser kraftstasjonen som ble nedlagt på femti-tallet og lengre ned litt av den gamle riksvegbrua. Den gamle ferdselsvegen, Pilegrimsleia, krysser Frya ved Kvernflaten høyere oppe i elva. Frya var fløtningselv for skogbruket i Venabygda og på Fron. For fjellbygdene var elvene svært viktige transportårer og de la grunnlaget for skogbruket. Yrket som fløter var høyt respektert, men farefullt. Nå har lastebiler overtatt tømmertransporten. Fotografert 13. mai 2018 med Fuji X T20 kamera. Lars Vendelboe Tvete.
Elva Frya – bærekraftig transport Frya danner grense mellom Ringebu og Sør Fron. Jeg tok bildet i mai rett nedenfor Bersveinshølen der Peer Gynt stevnet arrrangerte danse- og musikkforestillinger for få år siden. Vi ser kraftstasjonen som ble nedlagt på femti-tallet og lengre ned litt av den gamle riksvegbrua. Den gamle ferdselsvegen, Pilegrimsleia, krysser Frya ved Kvernflaten høyere oppe i elva. Frya var fløtningselv for skogbruket i Venabygda og på Fron. For fjellbygdene var elvene svært viktige transportårer og de la grunnlaget for skogbruket. Yrket som fløter var høyt respektert, men farefullt. Nå har lastebiler overtatt tømmertransporten. Fotografert 13. mai 2018 med Fuji X T20 kamera. Lars Vendelboe Tvete.

Tor Ivan Boine

Ringebu stasjon er en jernbanestasjon på Dovrebanen. Stasjonen ligger ved Ringebu og ble åpnet i 1896 da Eidsvoll – Dombåsbanen ble bygget frem til Otta. Mallet lokomotivet ble oppfunnet av den sveitsiske ingeniøren Anatole Mallet (1837-1919). Adobe Photoshop ble laget av Thomas og og John Knoll i 1988. Så slik kan et 100 år gammelt lokomotiv stå på stasjonen i Ringebu i 2018 :)
Ringebu stasjon er en jernbanestasjon på Dovrebanen. Stasjonen ligger ved Ringebu og ble åpnet i 1896 da Eidsvoll – Dombåsbanen ble bygget frem til Otta. Mallet lokomotivet ble oppfunnet av den sveitsiske ingeniøren Anatole Mallet (1837-1919). Adobe Photoshop ble laget av Thomas og og John Knoll i 1988. Så slik kan et 100 år gammelt lokomotiv stå på stasjonen i Ringebu i 2018 🙂

Ingolf Morten Bones

Hektiske dager etter at ungene til en svarhvit fluesnapper er kommet til verden. Mating av 5-8 unger krever logistikk og transport av mat til ungene som forlater reiret etter 15-16 dager. Svarhvit fluesnapper er en trekkfugl som overvintrer i Afrika sør for Sahara. Den kommer til Norge i april/mai. Utenom Norge hekker den i store deler av Europa østover gjennom Russland til Sibir. Hannen kan være polyterritoriell, som vil si at den oppretter et lite territorium, hvor han kan ha tre til fire hunner. Når det gjelder foring prioriterer han primærkullet. Føden er insekter o.l., f.eks. maur, biller, fluer, mygg og edderkopper. Bildet viser at han har fanget en flue. Bildet ble tatt med Olympus E 510 speilrefleks montert på stativ. Lukkertid 1/1600 sek God sommer lille erle her bor vi vegg i vegg. Jeg ruger på min vise og du på dine egg. (sitat Einar Skjæraasen)
Hektiske dager etter at ungene til en svarhvit fluesnapper er kommet til verden. Mating av 5-8 unger krever logistikk og transport av mat til ungene som forlater reiret etter 15-16 dager. Svarhvit fluesnapper er en trekkfugl som overvintrer i Afrika sør for Sahara. Den kommer til Norge i april/mai. Utenom Norge hekker den i store deler av Europa østover gjennom Russland til Sibir. Hannen kan være polyterritoriell, som vil si at den oppretter et lite territorium, hvor han kan ha tre til fire hunner. Når det gjelder foring prioriterer han primærkullet. Føden er insekter o.l., f.eks. maur, biller, fluer, mygg og edderkopper. Bildet viser at han har fanget en flue. Bildet ble tatt med Olympus E 510 speilrefleks montert på stativ. Lukkertid 1/1600 sek God sommer lille erle her bor vi vegg i vegg. Jeg ruger på min vise og du på dine egg. (sitat Einar Skjæraasen)

Inge Asphoug

Transport - det første en tenker på er vel kanskje biler, tog, fly eller andre ting som bringer oss eller andre fra et sted til et annet. Det var i hvert fall min første tanke. Jeg leverte tre bilder med gamle biler, men siden jeg liker bildet med høyspentmastene veldig godt ble det til at jeg la ved dette i tillegg. Transport av strøm går innunder tema. Bildet er tatt ved Sus - en kald vinterdag. Bildet er beskåret slik at kun master, ledninger og bakken kommer med.
Transport – det første en tenker på er vel kanskje biler, tog, fly eller andre ting som bringer oss eller andre fra et sted til et annet. Det var i hvert fall min første tanke. Jeg leverte tre bilder med gamle biler, men siden jeg liker bildet med høyspentmastene veldig godt ble det til at jeg la ved dette i tillegg. Transport av strøm går innunder tema. Bildet er tatt ved Sus – en kald vinterdag. Bildet er beskåret slik at kun master, ledninger og bakken kommer med.

Anette Romsås

Endelig en ny sommer! Etter en liten transportetappe går endelig baklemmen på tilhengeren opp, sommerferien for disse fruene med barn starter i Olstad i Vekkom. I rundt tre uker gikk sauene på innmarksbeite her i år før de ble sendt på utmarksbeite på Ringebufjellet for sommeren.
Endelig en ny sommer! Etter en liten transportetappe går endelig baklemmen på tilhengeren opp, sommerferien for disse fruene med barn starter i Olstad i Vekkom. I rundt tre uker gikk sauene på innmarksbeite her i år før de ble sendt på utmarksbeite på Ringebufjellet for sommeren.

Stig Walter Nymoen

Det støver godt langs de nyopprettede veiene I Kvitfjells nye felt varden. Det er min sønn Eivind Walter som her transporterer masse med Frya Grustak sin dumper Katie. Det både durer og støver godt for fotografen i det de passerer, men det er i nydelige omgivelser i kvitfjell vest transporten foregår, i nærheten er det både elver, fossefall og en gedigen og flott utsikt sørover dalen.
Det støver godt langs de nyopprettede veiene I Kvitfjells nye felt varden. Det er min sønn Eivind Walter som her transporterer masse med Frya Grustak sin dumper Katie. Det både durer og støver godt for fotografen i det de passerer, men det er i nydelige omgivelser i kvitfjell vest transporten foregår, i nærheten er det både elver, fossefall og en gedigen og flott utsikt sørover dalen.

Aino-Anette Søreng

VEIVALG Livet er en reise og den som utfordrer seg selv, former sin egen vei. Vi har så mange valg og muligheter i livet att det er lett å gå seg vill. I en verden som er full av muligheter blir valgene vanskeligere, derfor må vi bli flinkere å navigere i dette mulighetens landsskap. Som Peer Gynt sier: “Atter og fram, det er like langt; ut og inn det er likt trangt.”
VEIVALG Livet er en reise og den som utfordrer seg selv, former sin egen vei. Vi har så mange valg og muligheter i livet att det er lett å gå seg vill. I en verden som er full av muligheter blir valgene vanskeligere, derfor må vi bli flinkere å navigere i dette mulighetens landsskap. Som Peer Gynt sier: “Atter og fram, det er like langt; ut og inn det er likt trangt.”

Halldis Myhre Tvete

Spesialtransport Her er en blodtransport på gang med spesialutstyr. At dette spinkle vesenet har kraft til å trenge seg igjennom huda og styrke til å fly med magen full av blod er underlig. Myggen er en forhatt skapning, og jeg fordrar ikke mygg. Denne kom flyvende og satte seg på venstre hånda mi og tok for seg av blodet mitt. Jeg var i full gang med å fotografere makrobilder med det første digitalkameraet mitt, et split-kamera Nikon Coolpix 4500. Siden motivet kom til meg, brukte jeg høyre hånd til å ta bildet. Dette vesle kameraet var veldig smart, og spesielt velegnet til makro. Apparatet var delt i to deler som kunne vris, derfor fikk en noen veldig fine vinkler. Jeg har slitt ut to stykker, og hadde ikke lyst på å bytte til noe større – men denne typen produseres ikke lengre. Det kom nyere versjoner av splitkamera, med de hadde ikke så gode objektiv. Dette myggbildet er et av favorittbildene mine, selv om jeg ikke liker myggen. Men som med så mye annet i naturen, ser en vakre detaljer når motivet blir forstørret. Den har jo vakre gullhår på «nakken», svarte årer på vingene og et flott mønster på «blodtanken». Bilder som dette, gjorde at jeg ble mer og mer fasinert av makrofotografering.
Spesialtransport Her er en blodtransport på gang med spesialutstyr. At dette spinkle vesenet har kraft til å trenge seg igjennom huda og styrke til å fly med magen full av blod er underlig. Myggen er en forhatt skapning, og jeg fordrar ikke mygg. Denne kom flyvende og satte seg på venstre hånda mi og tok for seg av blodet mitt. Jeg var i full gang med å fotografere makrobilder med det første digitalkameraet mitt, et split-kamera Nikon Coolpix 4500. Siden motivet kom til meg, brukte jeg høyre hånd til å ta bildet.

Dette vesle kameraet var veldig smart, og spesielt velegnet til makro. Apparatet var delt i to deler som kunne vris, derfor fikk en noen veldig fine vinkler. Jeg har slitt ut to stykker, og hadde ikke lyst på å bytte til noe større – men denne typen produseres ikke lengre. Det kom nyere versjoner av splitkamera, med de hadde ikke så gode objektiv. Dette myggbildet er et av favorittbildene mine, selv om jeg ikke liker myggen. Men som med så mye annet i naturen, ser en vakre detaljer når motivet blir forstørret. Den har jo vakre gullhår på «nakken», svarte årer på vingene og et flott mønster på «blodtanken». Bilder som dette, gjorde at jeg ble mer og mer fasinert av makrofotografering.

Erik Flyen

Tema: TRANSPORT Trafikkaos i Romsdalen, 9.desember 2017. Jeg liker ikke sne, jeg pines ved synet av den, og min fornuft skjønner intet annet av den enn dens evige og naturstridige idioti. Knut Hamsun og redd litt vind og kulde på ditt kinn? Snøen er så hvit og vakker, glatt og blank i alle bakker, sola skinner, jo jeg takker, fram med kjelken din.
Tema: TRANSPORT Trafikkaos i Romsdalen, 9.desember 2017. Jeg liker ikke sne, jeg pines ved synet av den, og min fornuft skjønner intet annet av den enn dens evige og naturstridige idioti. Knut Hamsun og redd litt vind og kulde på ditt kinn? Snøen er så hvit og vakker, glatt og blank i alle bakker, sola skinner, jo jeg takker, fram med kjelken din.

Hilde Jordbruen

Yeah, keep your eyes on the road, your hand upon the wheel Well, I woke up this morning, and I got myself a beer The future’s uncertain, and the end is always near Let it roll, baby, roll, all night long
Yeah, keep your eyes on the road, your hand upon the wheel Well, I woke up this morning, and I got myself a beer The future’s uncertain, and the end is always near Let it roll, baby, roll, all night long